Mentaaliharjoitukset
Mentaaliharjoitukset ovat olleet minulle itselleni se uuden maailman avaava voima. Olen jopa saanut hallitsemattomaksi nousemassa olleen lentopelkoni hallintaan mentaaliharjoituksilla. Vuosikausia koko esiintymisen vastenmieliseksi tekevää esiintymisjännitystä kärsittyäni osallistuin Päivi Arjaksen esiintymisharjoituskurssille. Arjas esitteli meille mentaaliharjoitukset. Oi, sitä tunnetta, mikä esiintyessä tuli, näiden harjoitusten käyttöönoton jälkeen! Saatoin kävellä täristen lavalle, mutta kun aloin soittamaan, jännitys katosi. Se tuntui käsittämättömältä! Esiintyminen toisensa jälkeen meni hallitummin ja pian aloin nauttimaan esiintymisistä.
Minun mentaaliharjoitukseni ennen esiintymistä on seuraavanlainen: Konserttipäivänä otan esitettävien kappaleiden nuotit syliini ja menen istumaan rauhalliseen paikkaan, mikäli sellainen paikka on mahdollista siinä tilanteessa löytää. Nykyään pystyn tekemään mentaaliharjoitukset melkein missä vain. En tarvitse hiljaista paikkaa. Laitan vain sormet korviini, jos ympärilläni on meteliä. Tärkeää on kuitenkin, ettei kukaan tule juttelemaan minulle kesken kaiken. Tosin sitäkin on tapahtunut ja olen pystynyt jatkamaan harjoitusta keskeytyksen jälkeen samalla intensiteetillä. Käyn mielessäni koko tulevan esiintymistilanteen läpi. Mistä kävelen lavalle? Yleisö taputtaa. Kumarran ja istun soittimen ääreen. Onko mukana muiden instrumenttien soittajia? Tarvitseeko niitä virittää? Jos tarvitsee, kuvittelen senkin mielessäni. Sitten soitan kappaleet mielessäni läpi siten, että ne menevät ihan täydellisesti. Ja tämä on tärkeää: Sinun on kuviteltava, että kappaleet menevät ihan täydellisesti! Lopuksi vielä kumarran yleisölle ja kävelen lavalta pois. Siihen mentaaliharjoitukseni päättyy.
Mentaaliharjoitus on vahva, ainakin minulla. Aluksi tein sen ilman nuotteja edessäni. Kerran kesken harjoituksen ajattelin yhdessä kohdassa, että mihinkähän säveleeseen vasen käteni tässä kohdassa hyppää. Kyseessä oli kohta, joka oli aina ollut varma. Olin edelliset viikot osannut soittaa sen joka ikinen kerta, mutta tämä hetkellinen epävarma ajatus aiheutti sen, että esiintyessä mokasin juuri tuon kohdan. En löytänytkään automaattisesti siinä oikeaa säveltä. Pianisti soittaa jo yhdessä kappaleessa niin valtavan määrän eri säveliä, ettei jokaisen sävelen muistaminen ole mahdollista, vaan kappaleen hallinta perustuu vahvasti sormien lihasmuistiin ja kuulomuistiin kappaleesta. Tällaisella epävarmuuden tuovalla ajatuksella pystyy kaatamaan lihasmuistin varmuuden siitä, mihin käsi kohdassa hyppää. Niinpä nykyään seuraan silmilläni nuotteja samalla, kun käyn kappaleen läpi soittaen sen mielessäni.
Jarmo Liukkosen Kuka hallitsee mieltäsi on mielenkiintoinen kirja ja siitä löytyy monenlaisia ajatuksia myös esiintymisjännityksen hallitsemisen saralta. Liukkonen esittää hiukan erilaisen mentaaliharjoituksen. Kannattaa kokeilla, millainen harjoitus itselle toimii parhaiten. Liukkonen kehottaa muistelemaan sellaista esiintymiskertaa, joka on mennyt mielestäsi todella hyvin. Miltä sinusta silloin tuntui? Miten esiintyminen sujui? Mentaaliharjoituksessasi palaa ensin tuohon muistoon ja käy sitten tuleva esiintyminen läpi siten, että tunnet samoja tunteita kuin aiemmassa onnistuneessa esiintymisessäsi. Tässäkin harjoituksessa on tärkeää, että esiintyminen sujuu täydellisesti.
Mentaaliharjoitukseen menee aikaa, mutta se aika kannattaa käyttää. Tunnin kestävän konsertin läpi käyminen kestää tunnin. Voit ajatella sen harjoitteluna. Sen sijaan, että paniikkiharjoittelisit esitettävää materiaalia esiintymispäivänä ja saisit sillä lähinnä hallaa aikaan, käytät ajan ajatustesi kasaamiseen. Mentaaliharjoituksen myötä myös osaat ja muistat esitettävän asian paremmin. Useissa tutkimuksissa on todistettu sen voima taidon oppimisessa. Mikäli esiintymisjännitys on vielä voimakasta, mentaaliharjoitus kannattaa tehdä 2-3 kertaa ennen esiintymistä.
Edellisessä osassa keskityin siihen, kuinka itselle on hyvä puhua ennen esiintymisiä. Esiintymisjännitystä käsittelevän sarjan ensimmäiseen osaan pääset tästä: Esiintymisjännitys osa 1 | | Luovuuden satama
1 thought on “Esiintymisjännitys osa 3”
Comments are closed.